Spis treści
Zmiany w Kodeksie Pracy w kontekście pracy zdalnej
Regulacja pracy zdalnej poprzez Kodeks Pracy ma na celu ustrukturyzowanie pracy zdalnej w przedsiębiorstwach jako element funkcjonowania firmy, wspierając rozwój elastycznej organizacji pracy – przynajmniej w przedsiębiorstwach, które mają możliwość zatrudniania pracowników w formie zdalnej lub hybrydowej. Przepisy, które zostały wprowadzone wcześniej w ramach pandemicznej tarczy antykryzysowej okazały się niewystarczające, za mało szczegółowe i nie do końca przejrzyste. W zakresie pracy zdalnej znowelizowany kodeks wprowadził szereg obowiązków ewidencyjnych oraz wymagań dla pracodawców i pracowników, którzy chcą pracować zdalnie.
Jakie rozwiązania w systemie ERP enova365 do nowych przepisów
Nowelizacja kodeksu pracy w zakresie pracy zdalnej ma swoje odzwierciedlenie w poszczególnych nowych lub zmodyfikowanych funkcjonalnościach programu enova365, podobnie jak i inne zmiany w przepisach. Dzięki oprogramowaniu kadrowe i osoby zarządzające firmą mają pewność, że rozliczenia oraz generowane dokumenty są zgodne z wymaganiami prawa.
Jakie nowe wymagania wprowadził Kodeks Pracy w zakresie pracy zdalnej – od 7 kwietnia 2023 roku:
- obowiązek przedstawienia zasad pracy zdalnej przez pracodawcę - w regulaminie lub umowie o pracę lub porozumieniu dotyczącym pracy zdalnej, gdzie pracodawca określa m.in. jakie warunki powinny być spełnione przy pracy zdalnej,
- obowiązek rozliczania z pracownikiem kosztów pracy zdalnej - ryczałt za media; w ERP enova365 Kadry Płace funkcjonują automatyczne dodatki do rozliczania ekwiwalentów i ryczałtów za takie koszty pracy zdalnej
- opcję pracy zdalnej na wniosek pracownika – przy czym taki wniosek może zostać przez pracodawcę odrzucony, zgodnie z zasadami określonymi przez pracodawcę - oprogramowanie enova365 umożliwia zdalne składanie wniosku przez Pulpit Pracownika,
- konieczność złożenia oświadczenia pracownika, że ma odpowiednie warunki lokalowe do pracy zdalnej – w miejscu lub miejscach, które przedstawia pracodawcy jako lokalizacja pracy zdalnej – system enova 365 umożliwia składanie wniosków o zmianę lokalizacji w Pulpicie Pracownika,
- opcję pracy zdalnej na polecenie pracodawcy – w szczególnych sytuacjach pracodawca ma możliwość skierowania pracowników na pracę zdalną (w sytuacji obowiązywania stanu nadzwyczajnego np. epidemii oraz w sytuacji, gdy czasowo pracodawca nie jest w stanie zapewnić odpowiednich warunków na skutek siły wyższej),
- opcję pracy zdalnej okazjonalnej (do 24 dni w roku) na wniosek pracownika – tu też jak w przypadku innych wniosków jest opcja składania wniosku via Pulpit Pracownika i podobnie - pracodawca może taki wniosek odrzucić,
- obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy przez pracodawcę - enova365 jest rozwiązanie eRCP (w module Praca Hybrydowa, o czym napiszemy szerzej w odrębnym artykule), które usprawnia taki zdalny rejestr - wejść i wyjść z pracy; jest to moduł zintegrowany z enova365 Kadry Płace i HR.
Przeczytaj informacje o module enova365 Kadry Płace, który wraz z Pulpitem Pracownika stanowi mocne wsparcie działu kadrowego w każdej firmie, a szczególnie w przypadku konieczności obiegu dokumentów z wielu lokalizacji, jak ma to miejsce przy pracy zdalnej, hybrydowej, ale też przy rozproszonych oddziałach przedsiębiorstwa.
Poza pracą zdalną enova365 Kadry Płace uwzględnia w swoich rozwiązaniach także inne nowe rozporządzenia, w tym z ostatnich takie jak:
- dotyczące zmiany wniosków związanych z rodzicielstwem
- dotyczące umowy o pracę: informacja o warunkach zatrudnienia, umowa o pracę na okres próbny,
- nowy wzór świadectwa pracy.
Informacje o wersjach enova 365, w tym o najnowszej uwzględniającej ww. zmiany, znajdziesz tu:
Biuro Rachunkowe Neofin świadczy obsługę kadrowo-płacową dla spółek w całej Polsce. Sprawdź, jeśli jesteś zainteresowany outsourcingiem z wykorzystaniem systemu enova 365.
Spytaj o moduł Kadry Płace i Pulpity Pracownika od enova365
Zadzwoń lub napisz: https://xle.pl/kontakt